
Standardy prezentacji sprzedawanych nieruchomości zaczynają się zmieniać. Co raz częściej w Polsce stosowanym zabiegiem jest home staging. Co musisz o nim wiedzieć, aby pomóc sobie w szybszej sprzedaży mieszkania bądź domu?
Dawno, dawno temu… ale u nas od niedawna
W Stanach Zjednoczonych home staging powstał prawie 40 lat temu. W Polsce rozwija się wprawdzie od niedawna, ale agencje nieruchomości stosujące ten zabieg robią wszystko, żeby przekonać klientów, że home staging przyczynia się skutecznej sprzedaży. Przekonują o o tym pierwsi polscy klienci.
Cofnijmy się do 1972 roku. Wtedy to w USA Barb Schwarz, amerykańska dekoratorka wnętrz i agentka nieruchomości wymyśliła termin home staging. Jej metoda odpowiedniej aranżacji wnętrza, szybko podbiła amerykański rynek pośrednictwa. Zdaniem Schwarz, która do dziś szkoli homestagerów, home staging doskonale sprawdza się w czasach kryzysu i hossy na rynku nieruchomości. Bez względu na wartość lokalu może być wszędzie przystosowany.
Zanim przejdziemy dalej trzeba odpowiedzieć na pytanie, czym jest home staging? Mówiąc krótko i zwięźle, polega on na odpowiednim przygotowaniu nieruchomości do sprzedaży lub wynajmu. Stosując skuteczne techniki marketingowe można zachęcić rzesze potencjalnych klientów.
Fakty o home stagingu
Home staging nie jest architekturą wnętrz, jak wielu przypuszcza. Różni je jeden najważniejszy szczegół. Aranżacja personalizuje mieszkanie, wygląda tak jak wymarzy sobie właściciel. Staging natomiast depersonalizuje nieruchomości. Chodzi więc o to, aby potencjalny klient po prezentacji mógł wyobrazić sobie siebie w tym wnętrzu. Home staging łączy w sobie wiedzę z zakresu pośrednictwa nieruchomości, architektury wnętrz oraz marketingu. Aby osiągnąć pożądany cel każdy stager stosuje inne zabiegi, wszyscy jednak trzymają się podstawowych zasad:
- nieruchomość musi być dokładnie wysprzątana,
- przyłóż się do łazienki i kuchni – nawet jeśli są małe można zastosować zabiegi stylizacyjne, które stworzą wrażenie przestronności,
- łagodna tonacja kolorów na ścianach, dodatków i oświetlenia,
- schowaj przedmioty i bibeloty, które świadczą o indywidualnym guście mieszkańców,
- przed prezentacją zadbaj o naprawy i remonty, jeśli istnieje taka konieczność (nie chodzi o maskowanie wad!).
Ile kosztuje home staging i czy się opłaci?
Zadaniem home stagera jest stworzenie ze zwykłej nieruchomości produktu, który będzie budził pożądanie potencjalnych klientów. Trzeba zapłacić za poświęcony czas i nakład pracy wniesiony w realizację projektu. Cena jest więc uzależniona od ilości czasu i pracy wykonanej przez home stagera. Proces współpracy rozpoczyna się od konsultacji, podczas której nieruchomość jest analizowana w taki sposób, aby stworzyć dla niej skuteczną strategię marketingową. Dalsza część zależy od właściciela, jego wyborów oraz kosztów jakie gotowy jest ponieść. Jeżeli nie potrafisz sprzedać nieruchomości zamiast obniżać jej cenę, znacznie bardziej będzie opłacało Ci się wynajęcie doradcy. Nieruchomość zyska na atrakcyjności, na cenie (nawet o 20%) oraz zostanie sprzedana w znacznie szybszym tempie.
Mity o home stagingu
Home staging na świecie święci triumfy, a w Polsce dopiero raczkuje. Nie dziwne więc, że na fali entuzjazmu można usłyszeć głosy sceptyczne. Zdaniem przeciwników home staging służy celowemu maskowaniu niedoskonałości nieruchomości. Jego zadaniem nie jest jednak ukrywanie wad, lecz pokazanie potencjału nieruchomości. Klientów przyciąga bowiem nie tylko cena, ale także funkcjonalność wnętrza oraz jego estetyka.